Näin vältyt lihaskireyksiltä ja kivuilta

Uncategorized May 07, 2020

3 syytä, minkä takia tekniikkavirheet näkyy liikkuessa

Jos haluaa liikkua kivutta ja rennommin ja luonnollisemmin on tärkeää, että hallitsee oikeanlaisen tekniikan!

3 syytä minkä vuoksi tekniikka pettää:

1. KEHOSSA EI OLE RIITTÄVÄÄ LIIKKUVUUTTA

Jos kehon liikkuvuus ei riitä, liikkeitä on mahdotonta suorittaa hyvällä tekniikalla.

Mitä hyvä tekniikka sitten tarkoittaa?

Hyvä tekniikka tarkoittaa sitä, liikkeet pystytään tekemään laajalla liikeradalla ja liikkeen suoritustapa on oikeanlainen. Jos liikkuvuus ei riitä, haetaan suoritettavaan liikkeeseen liikkuvuus jostain muualta. Jos kehossa on lihaskireyksiä, puhtaita liikkeitä on mahdotonta tehdä.

2. TUKILIHASTEN HEIKKOUS

Toinen asia on se, että jos kehon tukilihakset ovat heikot. Jos tukilihaksia ei ole harjoitettu riittävästi, aktivoituvat liikkeen suorituksessa pinnalliset isot lihakset. Tukilihakset tulee opettaa toimimaan oikein, jotta liiallinen kuormitus saadaan pinnallisilta lihaksilta pois.

Kun tukilihaksia harjoitetaan riittävästi, jakautuu kuorma oikealla tavalla oikeille lihaksille. Tukilihaksien tehtävänä on mm. kannatella kehoa hyvässä asennossa ensimmäisestä toistosta aina viimeiseen toistoon asti. Kun tukilihakset toimivat oikein ja niitä harjoitetaan riittävästi, pystytään liikkeet suorittamaan puhtaalla liikeradalla ensimmäisestä toistosta viimeiseen toistoon.

3. LIIKE TEHDÄÄN VÄÄRINOPITULLA TEKNIIKALLA

Ihmiskeho on fiksu. Jos liikettä toistetaan tietyn aikaa, keho oppii sen. Valitettavasti tämä sama päätee myös väärinopittuihin liikkeisiin. Kun liike on opittu vääränlaisella tekniikalla, tulee liikkeeseen toistuvasti opittu virhe.

Esimerkkinä: lapapunnerruksissa kyynärpäät koukistuvat. Tästä virheellisestä liikemallista on hyvä opetella pois, jotta liikkeet pystytään tekemään puhtaasti ja saadaan harjoitus kohdistettua oikeille lihaksille.

Jos liikut aktiivisesti, pidä huoli siitä, että kehosta löytyy riittävä liikkuvuus, tukilihakset ovat aktiiviset ja jaksavat kannatella asentoa myös viimeisen toiston aikana ja että liike tehdään puhtaasti oikealla tekniikalla alusta loppuun.

Täältä voit käydä lataamassa itsellesi ilmaisen lavanhallintaoppaan:

https://www.liikejakeho.fi/ilmainen-lavanhallinnanopas

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.