Liike on lääke, vai onko?

Uncategorized Apr 25, 2020

Liikunta on yksi tehokkaimmista keinoista edistää terveyttä ja ylläpitää toimintakykyä. Harjoittelun tulisikin aina edistää terveyttä sekä kehittää toiminta- ja suorituskykyä eikä toisinpäin. Liikunnalla pystytään vaikuttamaan lähes kaikkiin elimistön toimintoihin positiivisesti, jos liikunta on oikeanlaista ja sitä tulee riittävästi

Aina se ei ole kuitenkaan ole näin. Joskus liike voi olla haitaksi elimistölle. Tiesitkö, että liikuntatapaturmat ovat Suomen suurin tapaturma luokka. Valitettavasti myös kuntoliikunnassa ajaudutaan vammoihin, rasitusvammoihin ja ylikuntoon jopa huippu-urheilijoita nopeammin kuntoliikkujan lähtötason alhaisuuden vuoksi.

Liian rasittava liikunta voi vaurioittaa kudoksia ja aiheuttaa viikkoja ja jopa kuukausia kestävän ylikuormitusoireiston. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää, että liikunnan kuormittavuutta lisätään asteittain, jotta pystytään välttymään ylikuormitukselta ja vammoilta.

Harjoittelussa on tavoitteena lievä ylikuormitus, jota tulisi aina seurata palautuminen. Levon tarkoituksena on varmistaa se, että ylikuormitus ei kasaannut, eikä aiheuta ylikuntoa sekä vammoja.

Jos aloitetaan liikkuminen liian rajusti tai liikutaan aina sykkeet pilvissä, tapahtuu liikunnan aikana enemmän rakenteiden vaurioitumista, mitä elimistö pystyy korjaamaan. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää, että harjoittelu aloitetaan aina maltillisesti, jotta pystytään välttymään turhilta vammoilta ja kehon kiputiloilta.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.